BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, August 25, 2011

MENGKRITIK DAN DIKRITIK

Siapa agaknya di dalam dunia ini yang tidak pernah dikritik ? Rasanya tiada. Setiap orang pasti pernah dikritik.  Kalau tak orang lain yang mengkritik diri sendiri pula yang mengkritik. “Gemuknya aku.” “Tak cantik lah baju aku ni” dan lain-lain lagi.
Hakikatnya setiap orang pernah dikritik dan mengkritik.

Kritikan memberi kesan positif andainya dilakukan dengan penuh tanggungjawab, namun jika kritikan itu dari perasaan dengki, khianat, sakit hati, marah, mahu pun marah.

Pada sesetengah orang setiap kritikan adalah penambahbaikan. Kritikan akan menyebabkan kita tercabar untuk membuktikan sesuatu.  Tanpa kritikan tiada persaingan. Kita akan tenggelam dalam “syok sendiri”.
Kritikan tidak semestinya merugikan anda. Tun Dr. Mahathir  contoh paling dekat dengan kita. Walaupun dikritik beliau jarang benar marah dan jawapan daripada beliau mungkin patut kita jadikan panduan “ Depa ada mulut, biaq pi apa depa nak kata”

Sejarah diri saya dan mungkin sejarah diri anda rakan-rakan juga membuktikan ramai rakan-rakan kita malah mungkin kita sendiri Berjaya dek kerna kritikan yang diterima. Ada rakan saya berjaya menjadi usahawan berjaya kerana dahulunya sewaktu di sekolah sering dikritik sebagai pelajar yang lemah oleh rakan-rakan malah oleh para guru.  Yang seorang lagi pula….dapat berkahwin dengan wanita cantik dan berkerjaya gara-gara dikritik oleh saya tidak akan dapat wanita yang lebih baik daripada saya. Mungkin jika kami ketemu lagi pada reunion akan datang dia patut mengucapkan terima kasih kepada saya kerana mengkritiknya dulu. Ha ha ha…bukan kepada saya sebenarnya tapi kepada Allah kerna menemukan jodoh yang sebegitu secocok buat nya.

Kesimpulannya kritikan umpama satu motivasi. Tanpa kritikan mungkin kita masih di takuklama. Terus enak dalam zon selesa. Mengkritik pula biarlah berpada-pada. Sebelum mengkritik ada baiknya kita lihat diri kita dahulu seadanya.
Fikir-fikirkan…

0 comments: